DF ANALYS

Dataföringens omvärldsanalys

  • Fördjupar analysen av digitaliseringen
  • Hem
  • Analyser
  • Om DF Analys
    • Om DF Analys
  • Kontakt
Hem · Aktuellt · Förbered dig på en digital chockvåg

Förbered dig på en digital chockvåg

Publicerad den 18 maj 2017

DFA_v20_DigitalChockvagDigitaliseringen av företag och organisationer har tagit fart på allvar. Att industrikoncernen Siemens genom digitalisering lyckats öka utfallet från en av sina fabriker 8,5 gånger, bevisar att potentialen är enorm. Nu är det hög tid att förbereda sig för både nya och förändrade kompetensbehov i it-organisationen.

Det har snart gått ett år sedan jag skrev en artikel om ett i många fall nyvaknat intresse för digitalisering inom traditionell industri. Idag är läget ett helt annat. Digitaliseringen är högt prioriterad och har kommit högt upp på företagsledningens agenda.

Som vanligt är det många orsaker till förändringen, men som en molnleverantör nyligen uttryckte det: ”I många branscher funderar man på vem som ska bli dess Uber eller rentav hur en Uber skulle se ut om någon extern aktör ger sig in i branschen”.

Synsättet illustrerar både en stress, på gränsen till skräck, och en förebild värd att försöka efterlikna. Frågan är bara hur det ska gå till. En mer teknisk förklaring till den starkare kraften i digitaliseringen är två saker: Billigare sensorer och möjligheten till dataanalys.

Sensorer förändrar rollerna

De allt billigare sensorerna gör det möjligt att bygga in dem i förhållandevis enkla, eller kanske hellre sedan länge etablerade, produkter. Ett exempel är däckleverantören Michelin som med hjälp av sensorer i däcken kan informera om statusen på däcken och när de behöver bytas.

Poängen är att det möjliggör för Michelin att ta helt nya ansvar. Företaget kan numera självt ta ansvar för att optimera däckkostnaden och inte minst minska stillestånden för sina slutkunder – däck är en stor ständig kostnadspost för en åkare och stillestånd ett jätteproblem. Michelin får direktkontakt med slutkunden och kan förse dem med ett värde på ett sätt som de aldrig haft.

Uppkopplingen och automatiseringen möjliggör direktkommunikation med produkten och därmed kunden, något som traditionellt sker hos distributörer och verkstäder.

– Det har tidigare inte varit möjligt eftersom kontakten med produkten tidigare måste hanteras av människor och därmed i begränsad volym, säger Pelle Magnusson, som är affärsområdeschef på konsultföretaget Accenture.

Gapet mellan människa och maskin driver på

Exemplet illustrerar också att det är gapet mellan kostnaden i att ha en människa eller maskin att utföra en tjänst som är den grundläggande drivkraften för digitalisering. Automation har alltid pågått, men nu har den tekniska utvecklingen gjort det möjligt att ta den ett steg ytterligare.

På samma sätt som molntjänster möjliggör mer avancerad dataanalys, så kommer utvecklingen av artificiell intelligens, AI, att göra människors färdigheter obsoleta. Här finns det anledning att ha is i magen. Enligt analysföretaget Gartner är AI just nu på toppen i hajpkurvan.

– Det är mellan tre och fem år kvar innan AI på allvar gör sitt intåg i företag och organisationer, säger Stephen Prentice, som är analytiker på Gartner.

Men det finns all anledning att redan nu förbereda sig på vilka färdigheter i it-organisationen som snart görs bättre och billigare av maskiner. De är systemadministration, help desk, projektledning och applikationssupport.

I stället blir andra mänskliga färdigheter viktigare. Stephen Prentice pekar ut fyra framtida kompetenser: Data science, data analytics, data security och data ethics.

Tjänstefiering är förebilden

Kraften i digitaliseringen ökar genom nya synsätt, som oftast innebär tjänstefiering av en produkt. Tillbaka till Pelle Magnusson på Accenture.

– När jag häromdagen såg en pojkfotbollsmatch noterade jag alla bilar, som stod oanvända på parkeringen vid fotbollsplanen.

Det här illustrerar hur sällan en personbil faktiskt används. Kanske några få procent under en bils livstid. Transportförmågan används i mycket ringa omfattning.

– Vi har en enorm kapacitet av bilar som bara står. I stället borde vi ha det som en tjänst. I det här fallet en tjänst att bli körd till och från fotbollsplanen, säger Pelle Magnusson.

Digitaliseringen pågår således med full kraft i de flesta branscher och den ger resultat. Det framgår av en nyligen av Accenture publicerad bok, Industry X.0 – Realizing Digital Value to Industrial Sectors, där bland andra den tyska industrikoncernen Siemens lyfts fram. I en fabrik har Siemens lyckats öka utfallet med 8,5 gånger.

Digitaliseringen kommer att ytterligare påskyndas genom att allt fler företag anställer en chief digital officer, cfo, vid sidan av sin cio. En cdo:s roll är skräddarsydd för att öka intäkterna och att fokusera på det säljbara. En pikant sak i sammanhanget är att Volvo Cars nyligen rekryterade sin första cdo från McDonald´s.

Om skribenten

Håkan OgelidHåkan Ogelid är fil-kand i matematik och teoretisk filosofi vid Uppsala universitet med lång journalistisk erfarenhet. Han har bland annat varit chefredaktör för tidskrifterna Civilingenjören och Civilekonomen. I 20 år var han redaktionschef på Computer Sweden. Idag är han frilans. Du når Håkan här.

Arkiverad under: Aktuellt, Analyser Märkt med: Accenture, AI, Digitalisering, Gartner, Magnusson, Michelin, Pelle, Stephen Prenitce, Uber

Om du väljer att kommentera våra artiklar är du själv är ansvarig för innehållet. Kommentarerna omfattas inte av yttrandefrihetsgrundlagen inom utgivningsbeviset för dfanalys.se. Redaktionen förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som är olämpliga i enlighet med lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

Aktuella analyser

EU:s tilltro till filter är naiv

EU:s tilltro till filter är naiv

Att säga att ”inget upphovsrättsskyddat material ska få laddas upp” är en sak. Att automatisera den typen av beslut är något helt annat.

Teleoperatörerna kliver på 5g-utmanarens tåg

Det nya sättet att köpa IT

Logistik är brinnande hett just nu

Hur höjer vi den digitala kompetensen i Sverige?

 

Aktuellt

EU:s tilltro till filter är naiv

Teleoperatörerna kliver på 5g-utmanarens tåg

Det nya sättet att köpa IT

Logistik är brinnande hett just nu

Hur höjer vi den digitala kompetensen i Sverige?

När (inte om) kommer den riktigt stora säkerhetskrisen?

Fler nyheter »

Om DF Analys

DF Analys är Dataföreningens redaktionella plattform för omvärldsbevakning. Här samlar vi fördjupande veckovisa analyser, rapporter, arbetsgrupper och events till en heltäckande tjänst.
När föreningen bildades för över 65 år sedan var syftena bland annat att hålla medlemmarna uppdaterade om utvecklingen och se till att relevanta vidareutbildningar fanns tillgängliga.
Läs mer »

DF Analys Veckobrev

nyhetsbrev Vill du få tillgång till veckobrevet för DF Analys?
Bli medlem i Dataföreningen »

DF Analys

Fleminggatan 7
112 26 Stockholm
Tel 08-587 434 00
Mer kontaktinfo »

dfanalys-logotyp-footer-800
 

© DF Analys · Använder WordPress & Genesis Framework · Om cookies · Allmänna villkor · Sitemap · Logga in

DF Analys använder cookies: Läs mer