I tio år var it-frågor något en företagsledare kunde ta lätt på. It var något lika för alla och i första hand ett redskap för att trimma den interna administrationen. Idag har it-frågor en helt ny dignitet.
2003 publicerade forskaren Nicholas Carr en artikel med rubriken ”IT doesn´t matter”, som fick ett enormt genomslag och kom att prägla synen på it i över ett decennium. It var en tillgång precis som elektricitet och begrepp som it på kran skapades.
Idag är synen på it en helt annan. När analysföretaget Gartner nyligen publicerade sin årliga enkät bland företagsledare, så har it-relaterade frågor seglat upp som den näst viktigaste frågan. När företagsledare listar de fem viktigaste frågorna, så kommer tillväxt, både av omsättning och vinst, på första plats med 58 procent.
– På andra plats kommer it-relaterade frågor. För 31 procent av företagsledarna fanns de med bland de fem viktigaste frågorna och det är otroligt högt jämfört med tidigare år, säger Mark Raskino, som är analytiker på Gartner.
För honom är det ett uttryck för att it blivit ett strategiskt viktigt verktyg för att öka företagets konkurrensförmåga. Han kallar det för en ”reinternalisering” av it, men det innebär inte att företag nu börjar ta tillbaka sådant som varit utlagt, så kallad insourcing.
– Snarare är det ett utryck för att företag nu investerar tungt i intern it-kompetens, som behövs för att stärka och utveckla företagets intäkter och resultat.
"Ett gigantiskt skifte"
Transformationen pågår för fullt och den gängse benämningen är digitalisering.
– Digitalisering kan vara allt eller inget, så det gäller att definiera vad den konkret innebär i den egna organisationen.
Det är ett stort och i många fall ett abstrakt arbete. Många gånger handlar det om att ändra invanda tänkesätt på ledningsnivå. Att ändra en företagskultur. Då behövs kanske nya nyckeltal för att uppnå nya mål och hantera nya affärsmodeller som kanske uppstår genom digitaliseringen.
Stora koncerner, 46 procent av de tillfrågade, bryter ut andelen av intäkterna som kommer från digitala affärer i redovisningen.
– Det är ett gigantiskt skifte som pågår. Det går kanske att se den relativt nya titeln chief digital officer, cdo, som ett konkret uttryck för den förändrade synen på it, säger Mark Raskino.
Digitalisering en fråga för ledningen
Quant är ett multinationellt företag, som levererar tjänster och produkter för industriellt underhåll. Företaget har omkring 2 500 anställda och den årliga omsättningen har passerat två miljarder kronor.
Nyligen anställdes Olof Hedin, som chief digital officer, cdo, på initiativ av företagets vd.
- Min roll är skräddarsydd för att nyttja digitaliseringens möjligheter för att öka intäkterna och sänka kostnader för Quants kunder, säger Olof Hedin.
Bland hans frågeställningar finns till exempel, om det med hjälp av digitalisering går att göra tilläggsförsäljning ovanpå en befintlig produkt eller går det att göra helt nya affärer med hjälp av en helt ny produkt?
Quant har sedan tidigare självfallet en cio.
– Vår cio sköter allt som har med intern it att göra, ser till att allt som behöver vara igång verkligen är igång och fungerar som det ska. Då kan jag lägga allt krut på digitalisering, primärt hos våra kunder. Det är viktigt att ligga nära kunden för att förstå vad som finns att vinna på en given digitalisering.
Han beskriver sitt uppdrag som helt fokuserat på tillväxt och vikten av att idag rekrytera rätt it-kompetens. Det avgör företagets förmåga att driva till exempel iot-projekt eller big data.
– Digitaliseringsfrågor har kommit upp på företagsledningens bord och det utslagsgivande blir då att avsätta resurser för att rekrytera rätt kompetens, säger Olof Hedin.
Den berömda, och samtidigt oerhört abstrakta, pendeln har alltså svängt. Idag kan ingen, med anspråk på att vara med sin tid, hävda att ”it är något på kran” eller ”it är två hål i väggen”. Nu pågår en febril aktivitet att stärka den interna it-kompetensen i företag och organisationer. Användningen av it och digitaliseringen är strategiska frågor för företagsledningen. I många fall är kunskapen om vilken kompetens som behövs långt ifrån tillräcklig.
Om skribenten
Håkan Ogelid är fil-kand i matematik och teoretisk filosofi vid Uppsala universitet med lång journalistisk erfarenhet. Han har bland annat varit chefredaktör för tidskrifterna Civilingenjören och Civilekonomen. I 20 år var han redaktionschef på Computer Sweden. Idag är han frilans. Du når Håkan här.
2009 gav jag ut en bok med titeln: ”IT-styrning: Vad ledning och styrelse behöver känna till om informationsteknologi” där jag hävdade att ens tor del av problemen med IT berodde på att styrelser och företagsledningar avfärdade IT-frågorna som alltför tekniska och därför hänvisade dem till IT-avdelningar som sällan ens var representerade i företagsledningen. Det gläder mig om budskapet nu börjar gå hem och IT-frågorna i namn av digitalisering lyfts upp på lledningsnivå.